Is de digitalisering van de VDAB wel een goede oplossing?

24 okt

De VDAB digitaliseert. In de ontwikkeling van deze nieuwe werking werden we betrokken, maar te laat. Alles stond al klaar voor lancering toen we onze reactie mochten geven. VDAB is dus sterk in werk, maar “samen” mag nog beter.

VDAB

Digitalisering? Wat betekent dat voor werkzoekenden?

Personen met een arbeidshandicap, zoals alle andere werkzoekenden, schrijven zich vanaf 1 oktober 2018 in bij de VDAB via de website. Er zijn ook andere mogelijkheden. Mensen kunnen zich ook inschrijven via het telefoonnummer 0800 30 700. Dat is de servicelijn.

Daarna zal de VDAB inschatten welke ondersteuning en begeleiding je als werkzoekende nodig hebt. Mensen met een grote afstand tot een job worden nog altijd uitgenodigd om via een persoonlijk contact op zoek te gaan.

Waren we betrokken bij deze nieuwe aanpak?

Bij de ontwikkeling van deze digitalisering werden we enkele keren uitgenodigd door de VDAB om onze visie te geven als Gebruikersoverleg Handicap, Chronische Ziekte en Arbeid. We gaven onze opmerkingen mee aan de mensen van de VDAB.

Onze opmerkingen

  • Niet iedereen is even digitaal vaardig, ook al omdat de betrokkenen niet altijd een pc of laptop hebben, en vooral ook geen internetabonnement.
  • Als je werkwinkels sluit dan moet je enorm opletten dat mensen die zich moeilijker kunnen verplaatsen geen problemen ondervinden om de bemiddelaar te ontmoeten.
  • Om mensen te bemiddelen moeten VDAB-mensen zich meer verplaatsen buiten de klassieke werkwinkels. Er zijn voldoende plaatsen waar je mensen met een arbeidshandicap kan ontmoeten. En die plaatsen zijn voor mensen met een arbeidshandicap beter bereikbaar. Het is belangrijk om het netwerk van contactpunten niet te klein te zien.
  • Zijn werkzoekenden wel op de hoogte van deze digitalisering? Wij merken dat vele mensen die zich inschrijven bij de VDAB op dit ogenblik uit de lucht vallen. En dat is geen goed signaal …
  • Personen met een arbeidshandicap zijn een groep met heel verschillende mensen, voor sommigen zal deze verandering weinig impact hebben, voor anderen wel. Het is belangrijk om problemen niet weg te moffelen, omdat ze voor de meeste werkzoekenden ook geen probleem vormen.

Houden ze rekening met onze inbreng?

De VDAB heeft in een aantal gesprekken aangegeven dat ze willen rekening houden met onze opmerkingen. Eén van de concrete resultaten is dat in elk punt waar de VDAB nog zit, in een werkwinkel of contactpunt, altijd iemand zal aanwezig zijn van de intensieve dienstverlening. Dit is een stap in onze richting.

Probleem blijft wel dat het redelijk onduidelijk is hoe ze sommige situaties, waarbij de betrokken werkzoekende niet of moeilijk kan verplaatsen zullen worden opgelost. Of waar er drempels zijn, zelfs in de intensieve dienstverlening.

Het is niet helemaal positief te noemen dat ze een verandering doorvoeren zonder voldoende rekening te houden met de groepen die meer moeite hebben met de nieuwe aanpak.

Is er iets positief aan deze hervorming?

Ja, want de grote groep werkzoekenden, die korte tijd binnen de VDAB-werking blijft, hebben baat bij een korte en digitale interventie. Mensen met een diploma burgerlijk ingenieur zullen niet lang zoeken achter een job. Het is dus goed dat het systeem wordt hervormd. Daardoor wordt de energie en tijd van de bemiddelaars ingezet bij mensen die het nodig hebben.

Wat verwachten wij nog van de VDAB?

We willen nog meer betrokken worden bij deze nieuwe manier van werken. We blijven in gesprek met de mensen van de VDAB. Bedoeling is om alle pijnpunten, die er zeker zullen zijn, bij deze hervorming, te signaleren. Bedoeling is ook om constructief mee te werken aan oplossingen. Mensen die dus ervaringen willen delen kunnen dit doorgeven aan jos.wouters@handicapenarbeid.be

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: