Resolutie voor het verbeteren van het treinvervoer voor reizigers met een beperkte mobiliteit

17 Aug

Op 2 juli 2015 werd door de Kamer een resolutie unaniem aangenomen voor het verbeteren van het treinvervoer voor reizigers met een beperkte mobiliteit.

Dat reizigers met een beperkte mobiliteit regelmatig ongemakken ondervinden bij het reizen met de trein is een understatement. Het VN-Verdrag bepaalt onder meer dat de overheid de persoonlijke mobiliteit van personen met een
handicap moet faciliteren op de wijze en op het tijdstip van hun keuze en tegen een betaalbare prijs. De overheid moet
passende maatregelen nemen om op voet van gelijkheid met anderen de toegang te garanderen tot vervoer.

De voltallige Kamer dring er daarom bij de Federale Regering op aan om:
1. bij het onderhandelen van toekomstige beheerscontracten aan te dringen om de aanvraagtijd voor gegarandeerde assistentie te reduceren naar 1 uur in de stations waar permanent assistentie mogelijk is;

2. bij het onderhandelen over de toekomstige beheerscontracten aan te dringen op een meer vraaggestuurd aanbod
van stations met gegarandeerde assistentie;

3. de inspanningen inzake toegankelijkheid voor personen met een beperkte mobiliteit verder te zetten en de doelstellingen afgesproken in het beheerscontract te handhaven;

4. bij aanbestedingen voor treinstellen voldoende ambitieuze en duidelijke voorwaarden voor toegankelijkheid vast te leggen, en dat in overleg met de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap;

5. er bij de onderhandelingen voor toekomstige beheerscontracten op toe te zien dat ambitieuze maar realistische doelstellingen inzake toegankelijkheid naar voren worden geschoven en hiervoor ook de nodige financiële middelen ter beschikking te stellen;

6. afspraken te maken met de NMBS zodat reizigers die recht hebben op een nationale verminderingskaart of de kaart “kosteloze begeleider” deze automatisch toegestuurd krijgen;

7. aan te dringen op overleg tussen de NMBS en de NHRPH om te bekijken welke problemen personen met een beperkte mobiliteit ondervinden bij het gebruik van de ticketautomaten en indien nodig, maatregelen te nemen om die problemen te verhelpen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: